26. kesäkuuta 2016

Åsarum-KAL: Loggia

Seuraatko kenenkään suomalaisen neulojan podcasteja? Kun kyseinen ilmiö oikein leimahti liekkeihin tänä keväänä, innostuin minäkin katsomaan videoita ja inspiroitumaan muiden neuletöistä, haaveista ja langoista.

Kiukkulinnun podcastien tekijä Nekkis eli Sanni haastoi kanssaneulojia mukaan KAListelemaan ja enhän mä voinut olla tarttumatta haasteeseen. Lisää tietoja löytyy Ravelrysta Kiukkulinnun podcastin ryhmästä. Lyhyesti sanottuna tarkoitus on neuloa huivi heinäkuun loppuun mennessä Åsa Tricosan ohjeella. Tai huivi millä tahansa ohjeella. Tai jokin muu Åsa Tricosan neule. Tämä KAL on siis varsin rento ja monimuotoinen. Huivinsa valmiiksi saattaneiden kesken arvotaan jokin huikean hieno palkintokin!

Joka tapauksessa, katselin Tricosan ohjeita hieman sillä silmällä ja päädyin sitten tähän kauniiseen tuubihuiviohjeeseen. Ohje maksaa noin viisi euroa ja se löytyy englanniksi Ravelrysta.

Lanka: Drops Alpaca 
Menekki: 75g koossa L
Puikot: 3,00mm ja 3,50mm 60cm pyöröt
Fiilis: Tosi kiva!

Katselin huivin tiedoista, että joku oli neulonut sen Dropsin Alpacasta jo aiemmin, joten päätin ottaa saman langan käyttööni kun sitä löytyi jo valmiiksi jemmasta. Väri on kauniin leijonankeltainen; ei kovin mun väri mutta menettelee. Aloitin huivin 80cm pituisella pyöröpuikolla todeten sen ihan liian pitkäksi. Ei kun sopivan mittaiset tilaukseen. Tilasin Dropsin 60cm perus pyöröt, mutta en erityisesti ihastunut niihin. Tuntui, että neule jumitti koko ajan puikon ja kaapelin saumakohdasta.. Huivi kuitenkin valmistui tästä huolimatta.


Ohjeessa on tarjolla kaksi kokoa, joista minä tein isomman L koon. Minulla oli Alpacaa kaksi kerää ja se riitti hyvin, sitä jäi vielä jonkun toisen kanssa yhdistettäväksi vaikkapa kämmekkäisiin. Olin alkuun aika kauhuissani, sillä en ole aiemmin neulonut mitään näin monimutkaisen näköistä englanniksi ja lopputuloksen onnistuminen jännitti. Lopputuloksessa tämä ekakertalaisuus näkyy hieman, en esimerkiksi oikein tiedä kuinka olenko neulonut liian kireää vai löysää vai sekä-ettää noissa kaarikohdissa, sillä ne tuntuvat hieman kinnaavan miten haluavat. Mutta olen tosi iloinen siitä, että sain silmukkamäärän pysymään oikeana ja kuviot näyttävät muuten siltä miltä pitääkin!


Jos on joskus neulonut perus palmikoita ja tehnyt kavennuksia, osaa varmasti tehdä tämänkin huivin. Sillä mitään muuta tässä ei olekaan. Kannattaa vain keskittyä ohjeeseen kaavio ja rivi kerrallaan niin hyvä tulee.
Ohjeeseen kuuluu sekä kirjoitettu ohje sekä kaavio, joten kummankin ystävät onnistuvat tämän kanssa. Itse käytin kaavioita, tuntuu jotenkin helpommalta seurata tuttuja pikkumerkkejä.


Lopputulokseen olen tyytyväinen. Neuloin tämän kuukauden sisällä, ja viimeiset parikymmentä kerrosta neuloin yhdellä kertaa juuri ennen Juhannusta. Kyllä oli tyytyväinen fiilis kun sai näin erilaisen työn valmiiksi asti! Pingotin huivin vielä samana iltana, ja viimein tänään (sunnuntaina) päättelin langanpätkät ja lähdin poikaystäväni kanssa kuvausreissulle lähiympäristöön.

Mulla on muutama pidempi tuubihuivi ja vain yksi tällainen pienempi tuubi. Se onkin ollut paljon käytössä, ja tykkäänkin käyttää tällaista tuubia myös huppuna ilman ollessa riittävän lämmin talvella. Tämäkin tulee varmasti olemaan myös huppukäytössä tavallisen kaulassa roikkumisen lisäksi. :)

Tällä hetkellä puikoilla on yhdet villasukat ja J:n tuubi. Olen haaveillut myös yhdestä kolmiohuivista, langatkin siihen olen jo ostanut mutta pyöröpuikko puuttuu vielä..

9 kommenttia:

  1. Tämä on kyllä niin kaunis <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos ^^ Siitä tuli kyllä aika ihana :)

      Poista
  2. Kuvio on oikein kaunis! Huikea suoritus ensimmäisen monimutkaisemman englannin kielisen ohjeen selätyksessä. Langan värikin miellyttää omaa silmää, miten niin keltainen on tämän hetken lempparivärejä...

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos kommentista! Mä olin kyllä (ja olen vieläkin) tosi ylpeä tästä huivista, en olis ikinä uskonut että saisin jotain tällaista aikaiseksi! :)

      Poista
  3. Hieno tuubihuivi ja nätti väri. Itsekin kaipaisin tuubihuivia. En vain ole osannut päättää väriä ;). ..ja to do -lista tuppaa olemaan aika täynnä :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos! Tuubihuivit on kyllä niin käteviä, itse olen viime aikoina ihastunut tälläisiin vähän tyköistuvampiin tuubeihin :) Värin päättäminen on välillä aika hankalaa!
      To do -lista alkaa itselläkin olla aika täynnä, vielä pitää muutama joululahja ängetä mukaan niin hyvältä näyttää..

      Poista
  4. That looks awesome!

    VastaaPoista

Kommenttisi tekee minut iloiseksi! ^^